Company ter'chenta'

Thursday, September 2, 2010

Ini hari aku nak story pasal company aku keje nih. Aku sendiri noticed, dalam previous entry.. ade gak 2-3 kali aku kutuk-kutuk bos @ opismate aku.. Adat la tu, takkan la aku nak kutuk akak cleaner yang datang opis once a week (eh, ade gak sekali-sekala terlepas mulut aku ni komplen dia cuci jamban x bersih).
Aku keje dengan non-bumi punye company. Chinese-based company. Faham-faham jelah working environment-nya macam mana kan. Meh aku describe sebutir-sebutir:

Korang memang banyak gile keje, dah macam tahap balaci dah. Tapi, gaji ciput!
Aku join this company since 2008. Within 3 months - confirm. Gaji adela naik time tu. Time tu je la.. time la dah x ada naik dah.. Ape ko rasa keje bagai nak rak for almost 3 years tapi gaji x naik-naik gak?? Sakit beb sakit!
Kenapa x mintak naik?? Bagi aku.. increament will be based on your performance, and performance valued by boss. Tapi incik bos, tidak cukup 'perform'kah saya? Atau incik bos mau saya perform style lain?

Setiap gerak-geri korang sentiasa kena perati
Ini dah memang biasa sangat dah. Sampaikan kadang-kadang aku dok rasa "Eh..cun sangat ke aku ni." Mau x nye, kadang-kadang kita kat depan biji mata depa pon.. rilek depa usha lain macam. Aisehh... malu i!
Kadang-kadang jugak, bila kita ambik menatang yang kita print tu, diorang akan tanya "Print apa?" Sebak mak noksss...

Datang haruslah on time, balik pulak digalakkan lambat
Ini rules by the biggest bos.Memang betul la sepatutnya kena datang on-time. Tapi aku ni, kalau orang yang kenal aku nih gerenti tahu betapa aku sangatlah 'menepati' masa orangnya. Ok la, katakan harini ko balik lambat gile, so ape salah besoknya datang lambat sikit. Apa kata orang tu.. kenala ada 'give and take' yakni 'memberi dan menerima'. Takkanla memanjang nak memberi dan terus memberi.
Tapi mujur la bos department aku ni orang yang sangat baik hati dan bertimbang rasa. Sebab once dia penah cakap kat aku "U come at 8.30am then u go back at 5.30pm. If 9.00am, then u know la kan." Jadi sampai sekarang la aku pegang ayat dia tu.

Office attire - x formal langsung
Aku bukan la nak office yang kena pakai blazer bagai. Cukuplah sekadar mengenakan appropriate attire. Mula-mula dulu kena kejutan budaya gak aku tengok awek-awek ofis ni (chinese) punya pakai mak ai.. boleh jadi lesbian aku kot tengok lama-lama. Hak hak. Iya.. seksi amat dong. Japgi kang tekoyak bawah, tekoyak belakang. Istighfar banyak-banyak je la. Yang lelaki kot x kuat iman, toksah la tergedik-gedik nak test nasib keje sini. Goyah iman uols nanti!

Kedekut nak mampos
Ini memang x boleh blah punya kedekut. Sampaikan tisu toilet tu pon boleh jadi topik? Wake up man.. It just a tissue.. TISSUE!! Yang guna sekadar nak salat-salat ape yang patut je. Itupon berkira. Yang lagi lahanat (maaf ye, penggunaan bahasa agak kasar di situ), ade pulak mulut-mulut longkang yang menyalahkan staf-staf yang beragama Islam ni sebagai punca kehabisan stok tisu kat ofis. Kononnya guna tisu untuk lap-lap muka yang dah basah sebab wudhu'. Akai ada ka?? Xpelah, kot aku explain beriya-iya pon bukan diorang faham pon. Telan je la.

Eh.. aku ni asyik list down yang buruk je.. Meh aku pikir ada x yang baiknya company ni.

Surau
Walaupun company ni kekurangan staf Melayu yang beragama Islam, tapi Alhamdulillah. Surau adalah besar dan selesa. Siap boleh belasah tido sampai 10 orang pon still muat. Selesa gitu. Ekon lagi.. Hek3

Bonus
Bonus every year memang ada. Setakat ni bonus aku x pernah lagi 1 bulan gaji saja. Sokmo-sokmo lebih.. Ngeheheh.. Suke.. suke!

Incentive
Recently, company sudah 'maktubkan' ada incentive untuk staf. Alhamdulillah, lepas jugak la bajet untuk raya. Lagi sekali.. Suke..suke!

Annual Dinner
Dah namanya annual dinner, gerenti la tetiap tahun pon ada. Tapi yang x bestnya, company dinner buat before Chinese New Year (for every year). Tekak aku ni lemah sikit nak telan makanan cina nih.. Kot setakat shark fin soup tu, don't worry la.. laju je aku telan. Ni x, ntah sup timun ape la yang diorang hidang. Wekkk!!!

Buka Puasa
Every year pon ada. Walaupun bilangan staf beragama Islam adalah ciput. Ni aku suka. Setakat ni, bos belanja buka posa kat hotel yang makanannya sedap-sedap. Macam 2008, kat Holiday Villa, Subang - Sedap, makanan pon banyak. Last year (2009) kat Hotel Maya yang letaknya betul-betul depan Zouk KL. Kire kot lepas-lepas berbuka rasa nak bergoyang.. lintas je la jalan masuk Zouk tu terus. Hehehe.. Situ lagi best. Last year walaupon aku 'buyung' itu time, aku tetap gagah dok bangun duduk p amik makanan. Keh keh. Mesti ada org kata "Kuatnya mak buyung tu makan."
This year, baru tadi bos cakap buat kat Armada PJ. Aku ingat dah bagi incentive dah x de buffet segala nih.. Rupenye ade eh. Ok la tu.. Tapi sape penah buffet kat Armada? Sedap ke eh?

p/s : actually aku nak cite pasal bukak pose tu je.. apasal la aku melalut-lalut..

4 comments:

Anonymous said...

baru first time baca blog u,
rasanya ok lagi tempat kerja u tu..
sya kerja company melayu.. lagik teruk dari itu. kerja macam kuli batak, gaji still ciput. if pandai bodek naiklah gaji mencanak-2

tension giler.. kalau buka puasa utk customer jer, staff sendiri jgn harap.

Puteri Ogy said...

anon : thanx for bloghoping!=)
tu la pasal i still stick kat company ni.. ye la.. lain tempat lain poblem ye dak??

ape lg.. sound setepek kat encik bos tuh.. yg mati diri buat keje adalah staf.. coi btol kan..

cc said...

bila bc entry u nih n dgr keluh kesah mbr2 yg kje private...i sgt2 bsyukur dpt mcurah bakti dgn gomen.

bertabah ye noks :')

Puteri Ogy said...

cc : ye.. saye memang rase sgt 'jaki' dgn staf2 gomen.. mencik!! hahahak

Post a Comment

 

Copyright © 2011 Mixx Blogger Template - Blogger Templates by BloggerReflex

Sponsored by: Trucks | SUV | Cheap Concert Tickets