Aku, pose dan raya

Friday, September 3, 2010

Harini pepagi lagi time tengah siap-siap nak g keje, tiba-tiba je rasa nak sengih sengsorang. Aku ni memang ada penyakit menyengih sengsorang dari dulu lagi. Nak kata ada pendamping dok main aww-cak ngan aku, lagi la x logik! Ni kan bulan pose.. ngehehe

Bukan apa, tetiba je pagi tadi aku terkenang kenangan pose time budak-budak. Kejenya mesti nak tuang pose je. Seingat aku, aku start blaja pose masa darjah 2 macam tu kot. Pose yang-yok je la, tapi bukan yang jenis bukak periuk okeh. Aku bukak peti ais!

Masa dulu-dulu, abah aku memang selalu beli tembikai. Kira sepanjang bulan pose tu, stok tembikai mesti ada punyalah! Mungkin sebab anak-anak sume jakun, xnak makan kurma, terpaksalah kene menten stok tembikai hari-hari. Nak dijadikan cerita, abah aku ni memang beli tembikai yang separuh tu je, pastu cover dengan plastik tu kan. Aiseh, bulan-bulan pose nampak pulak tembikai kemerah-merahan gitu, mana nak tahan. Hehehe.. Keje aku dok ulang-alik g dapur, bukak peti ais slow-slow bagi muat-muat tangan je, korek isi buah tembikai tu pakai jari! Ngap terus.. hahahh.. Time mak tengah nak sesiap makanana berbuka, itu time la kantoi ada 'makhluk' yang ponteng pose dalam rumah.

Lagi satu trick nak ponteng pose, aku rasa semua tau trick ni. Ya betol! Teguk air paip time mandi bak kata pepatah tu la 'sambil menyelam minum air' tapi yang ni 'sambil mandi minum air'. Biasanya,time mandi akan menjadi lebih panjang daripada biasa. Tapi aku x rajin pakai trick ni, sebab abang aku yang biasa guna trick ni. Togok air paip apa barang? Tasteless! Baik tibai buah tembikai! Keh! keh! keh!

Kadang-kadang tu, dah nazak sangat, kira macam line x clear, aku akan simpan stok makanan dari malam lagi. Tapi kena pandai pilih makanan la, takkan la nak simpan nasik lauk ayam bawah katil. Otak kena jalan tambah lagi nak buat keje-keje menipu macma nih.. Hahahah.. Biasanya aku akan simpan stok milo. Dulu-dulu, milo ni memang feveret gila la. Ratah macam tu je. Gerenti! Makan milo anda jadi sihat dan kuat!! Tapi lepas tu, ko tanggung la azab sembelit! Sape suruh x pose.

Tapi macam mana aku sorok n curi-curi makan, aku rasa gerenti mak aku tau punya. Ye la, time tu yang ada kitorang bertiga je : Akak, abang ngan aku. Adik x keluo lagi masa tu. Kalau dah namanya budak kecik, mustahil boleh pose penuh sehari punya. Buatla muka suci macam mana pon, mesti kene saspek punyalah! Tapi mak baik, time berbuka semua dilayan sama rata, takde istilah "ko x pose, x leh makan sekali."

Banyak gila kenangan berpose masa kecik-kecik dulu yang boleh buatkan aku tersengih-sengih sengsorang. Cerita raya satu hal pulak. Tapi aku malas nak menaip dah. Kot aku rajin, aku sambung la.. Kot x, halalkan je lah..

0 comments:

Post a Comment

 

Copyright © 2011 Mixx Blogger Template - Blogger Templates by BloggerReflex

Sponsored by: Trucks | SUV | Cheap Concert Tickets